Current track

Title

Artist


5 aprilie – Ziua Automobilistului

Written by on 5 aprilie 2024

    Ziua Automobilistului este marcată în fiecare an la 5 aprilie, dată la care, în 1904, a fost înfiinţat Automobil Clubul Român, de către un grup de automobilişti amatori, constituiţi în Adunarea Generală, desfăşurată în salonul de onoare al Hotelului Bulevard din Bucureşti.

    Prima asociaţie a automobiliştilor din ţara noastră, Automobil Clubul Român (ACR) se înscrie printre primele 10 cluburi centenare din Europa şi printre primele 14 cluburi centenare din lume. Imediat după înfiinţare, clubul a pus bazele mişcării automobilistice din ţara noastră, România fiind printre primele şase ţări din lume care au organizat concursuri de automobile, potrivit www.acr.ro.

    În anul 1905, ACR a fost primit ca membru al Asociaţiei Internaţionale a Automobil Cluburilor Recunoscute cu sediul la Paris, devenită ulterior Federaţia Internaţională a Automobilului (FIA). De asemenea ACR este membru al Alianţei Internaţionale de Turism (AIT).

    Asociaţia a fost recunoscută oficial de statul român, în 1909, prin publicarea în Monitorul Oficial din 13 martie a Legii cu articol unic: „Se recunoaşte Societăţii Automobil Club Român, din Bucureşti, calitatea de persoană morală, pe baza alăturatelor statute…”, în conformitate cu hotărârea Camerei Deputaţilor din 22 ianuarie 1909 şi a Senatului din 19 februarie 1909.

    Primul preşedinte al ACR a fost prinţul George Valentin Bibescu (1904-1924), urmat de Ion M. Mitilineu (1924-1946).

    În anul 1914, ACR şi-a schimbat statutul în Automobil Club Regal Român (ACRR), pentru următorii 33 de ani, regii României deţinând funcţia de preşedinţi de onoare ai societăţii, iar în 1925, ACRR s-a afiliat Consiliului Central al Turismului Internaţional, cu sediul la Paris. Un an mai târziu, în 1926, Henry Manu, însoţit de N. Constantinescu, a parcurs prima cursă Bucureşti – Paris şi retur, fără oprire, pe o maşină Buick. În acelaşi an, a fost realizat înconjurul României pe un Oldsmobile, pe o distanţă de 2.447 km în 50 de ore, performanţă realizată de Alexandru Berlescu.

    Citește  SĂRBĂTORI RELIGIOASE - 26 ianuarie

    Cea mai mare victorie a automobilismului românesc a fost considerată câştigarea, în 1936, a Raliului Monte Carlo, de către Petre Cristea şi Ion Zamfirescu, însoţiţi de Gogu Constantinescu, pe un Ford V8.

    La 1 ianuarie 1948, Automobil Clubul Regal Român a primit denumirea de Automobil Clubul Republicii Populare Române (ACRPR), iar în 1958 a fost reorganizat, sub denumirea de Asociaţia Automobiliştilor din România (AAR), revenind, în 1967, la denumirea de Automobil Clubul Român (ACR).

    În anul 1985, atelierele ACR au fost „naţionalizate”, Automobil Clubul Român, ca organizaţie neguvernamentală, fiind redus la statutul unei federaţii, însă, în anul 1990, prin Decretul nr. 85/1 februarie privind Restabilirea regimului de funcţionare al ACR, acestuia i-au fost redate toate drepturile şi bunurile materiale pe care le deţinuse iniţial.

    La 7 martie 1994, la Braşov, s-a desfăşurat Conferinţa Naţională a ACR, în cadrul căreia a fost ales preşedinte Constantin Niculescu (fost vicepreşedinte şi secretar general al ACR). Mandatul său a fost reînnoit în 1999, 2004, 2009, 2014 şi 2019.

    În martie 2007, ACR a semnat la sediul Comisiei Europene din Bruxelles Charta Securităţii Rutiere Europene, document multinaţional promovat de Federaţia Internaţională a Automobilului (FIA) şi Comisia Europeană, iar în decembrie acelaşi an a primit Premiul de Excelenţă al Comisiei Europene pe anul 2007.

    Printre evenimentele importante din istoria recentă a clubului, se evidenţiază: participarea la lansarea campaniei mondiale „Think Before You Drive”, lansată de către clubul automobilistic din Bulgaria (sept. 2006); semnarea, de către preşedintele ACR, Constantin Niculescu, cu ocazia Congresului anual FIA desfăşurat la Barcelona, a Declaraţiei Federaţiei Internaţionale a Automobilului privind siguranţa rutieră mondială „Make Roads Safe” (oct. 2006); lansarea, în Cetatea Marii Uniri, Alba Iulia, a campaniei mondiale „Make Cars Green”/ Să facem automobilele ecologice (sept. 2010); lansarea campaniei naţionale „O secundă pentru viaţa ta”, prin înfiinţarea de cabinete de educaţie rutieră în unităţile şcolare şi dotarea acestora cu echipamente moderne (febr. 2013).

    Citește  SĂRBĂTORI RELIGIOASE - 11 octombrie

    Totodată, ACR s-a aliniat proiectelor promovate la nivel internaţional de instituţiile şi organismele abilitate, în ceea ce priveşte siguranţa rutieră. Astfel, în aprilie 2010, a organizat, în premieră pe ţară, simpozionul „Accidentul rutier şi implicaţiile sale socio-economice”, în conformitate cu Rezoluţia ONU privind Deceniul Mondial al Siguranţei Rutiere 2011-2020, din 3 martie 2010. De asemenea, în mai 2011, a lansat, la nivel naţional, împreună cu alte instituţii cu responsabilităţi în domeniu, „Decada Mondială a Siguranţei Rutiere 2011-2020”, iniţiată de preşedintele FIA, în conformitate cu care a fost semnat, în octombrie 2013, protocolul de colaborare pentru prevenirea şi gestionarea situaţiilor de urgenţă, de către preşedintele ACR şi Inspectorul General al Inspectoratului General pentru Situaţii de Urgenţă, iar în februarie 2014, ACR a început implementarea proiectului „Carte de salvare la bord”.

    De-a lungul istoriei sale centenare, ACR a organizat mii de competiţii naţionale şi internaţionale, culminând cu două etape ale Campionatului mondial FIA GT între anii 2007-2008 pe circuitul stradal din jurul Palatului Parlamentului României, din Bucureşti, fiind un regal automobilistic de importanţă deosebită în istoria automobilismului sportiv românesc.

    În istoria automobilului în ţara noastră, ACR a reprezentat un factor principal de iniţiativă în angrenajul economico-social şi al omului modern în exigenţele traficului rutier. Astfel, şi-a optimizat continuu sistemul de comunicare cu automobiliştii prin spaţiul virtual (Facebook, Twitter, Instagram, site propriu, newsletter, YouTube, etc.), cu informaţii, la zi, despre trafic, legislaţie, combustibili auto, documente internaţionale etc., în colaborare cu peste 200 cluburi auto din FIA.

    În 2024, Automobil Clubul Român împlineşte 120 ani de existenţă pe parcursul căreia şi-a păstrat verticalitatea şi funcţia fundamentală în apărarea intereselor majore ale automobiliştilor, pe arterele de circulaţie din ţară şi străinătate.

    Citește  CITATUL ZILEI

    AGERPRES/(Documentare- Cerasela Bădiţă, editor: Ruxandra Bratu, editor online: Alexandru Cojocaru)

    * Explicaţie foto din deschidere: Sigla Automobil Clubul Roman (ACR)

    Loading


    Conținutul website-ului www.radiovocearomaniei.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către TRUST MEDIA PRESĂ-RADIO-TV VOCEA ROMÂNIEI sunt protejate de către dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Detalii în secţiunea Condiții de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor RADIO VOCEA ROMÂNIEI, vă rugăm să contactați Departamentul Marketing – marketing@radiovocearomaniei.ro.
    Utilizarea secţiunii Comentarii reprezintă acordul dumneavoastră de a respecta termenii şi condiţiile TRUSTULUI MEDIA PRESĂ-RADIO-TV VOCEA ROMÂNIEI în ceea ce priveşte publicarea comentariilor pe www.radiovocearomaniei.ro.

    Reader's opinions