APIA: Peste 760 milioane de lei alocate Programului pentru şcoli al României în anul şcolar 2024-2025
Written by AGERPRES on 2 septembrie 2024
Programul pentru şcoli al României beneficiază de suma de 760,24 milioane de lei pentru anul şcolar 2024 – 2025, fondurile fiind alocate pentru distribuirea gratuită către elevi de fructe şi legume, lapte şi produse din lapte, produse de panificaţie, precum şi pentru derularea unor măsuri educative aferente.
Conform unui comunicat al Agenţiei de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură (APIA), transmis luni AGERPRES, din suma menţionată, 96,17 milioane lei se alocă pentru acordarea gratuită de fructe şi legume şi 38,16 milioane lei pentru derularea măsurilor educative aferente; 370,67 milioane lei pentru acordarea gratuită de lapte de consum şi produse lactate fără adaos de lapte praf şi 38,16 milioane lei pentru derularea măsurilor educative aferente; 217,06 milioane lei pentru acordarea gratuită de produse de panificaţie.
În anul şcolar 2024-2025 vor beneficia prin Program de fructe şi legume proaspete, lapte şi produse lactate şi măsuri educative aferente acestor produse, un număr de 1.908.231 preşcolari din grădiniţele cu program normal de 4 ore de stat autorizate/acreditate şi particulare acreditate şi elevi din învăţământul primar şi gimnazial de stat şi particular, precum şi preşcolari şi elevi incluşi în învăţământul special.
„Solicitanţii sprijinului financiar din FEGA pentru furnizarea fructelor, legumelor, laptelui şi produselor lactate şi derularea măsurilor educative aferente (consiliile judeţene şi/sau consiliile locale ale municipiilor, oraşelor, comunelor sau subdiviziunilor administrativ-teritoriale ale municipiului Bucureşti) transmit la Centrele APIA, prin intermediul sistemului informatic al Agenţiei, cereri de plată, la sfârşitul fiecărui an şcolar, în termen de trei luni de la sfârşitul perioadei pe care o vizează”, se menţionează în comunicat.
În colaborare cu Ministerul Educaţiei, solicitantul de ajutor financiar din FEGA are obligaţia de a verifica activitatea instituţiilor de învăţământ beneficiare privind înregistrarea în sistemul informatic a numărului de preşcolari şi elevi prezenţi la cursuri, precum şi a numărului de porţii consumate pe parcursul unei zile de şcoală şi a perioadei cererii de plată, conform catalogului şcolar.
În cazul în care valoarea totală a cererilor de plată depuse de solicitanţi depăşeşte plafonul anual din FEGA pentru acordarea gratuită de fructe şi legume, respectiv de lapte şi produse lactate, valoarea ajutorului financiar aferent fiecărei cereri de plată eligibile se stabileşte proporţional cu încadrarea în plafonul anual respectiv.
Plata ajutorului financiar din FEGA se face de APIA în termen de 3 luni de la data depunerii cererilor de plată, cu încadrarea în sumele alocate cu această destinaţie. Dacă până la data efectuării plăţilor au fost declanşate anchete administrative care nu au fost finalizate, termenul de 3 luni se prelungeşte până la încheierea anchetelor administrative prin care s-a constatat eligibilitatea cererii de plată.
În anul şcolar 2024-2025, disponibilul de produse achiziţionate în cadrul Programului pentru şcoli al României neconsumate din motive obiective se redistribuie în cadrul colectivului de preşcolari şi elevi din instituţia de învăţământ respectivă, astfel încât instituţiile de învăţământ să nu mai fie obligate la plata contravalorii produselor neconsumate.
Agenţia de plăţi a publicat şi sumele defalcate pe judeţe pentru acordarea gratuită de fructe şi legume proaspete, respectiv lapte şi produse lactate şi pentru derularea măsurilor educative în anul şcolar 2024-2025 pentru care APIA a fost desemnată autoritate naţională competentă pentru implementarea, monitorizarea, controlul şi acordarea de ajutoare financiare din FEGA.
APIA precizează că, în anul şcolar 2023-2024, au beneficiat de produsele distribuite în 9.134 de instituţii de învăţământ, un număr de 1.131.330 preşcolari din grădiniţele cu program normal de 4 ore de stat autorizate/acreditate şi particulare acreditate şi elevi din învăţământul primar şi gimnazial de stat şi particular, precum şi preşcolari şi elevi incluşi în învăţământul special.
AGERPRES/(AS – autor: Nicoleta Bănciulea, editor: Mariana Nica, editor online: Adrian Dădârlat)