Current track

Title

Artist


Remus Pricopie: Sondajele realizate online, în context electoral, sunt utilizate pentru a manipula populaţia

Written by on 12 aprilie 2024

Şcoala Naţională de Studii Politice şi Administrative (SNSPA) anunţă, vineri, că, prin Departamentul de Sociologie din cadrul Facultăţii de Ştiinţe Politice, va demara, în contextul anului electoral, un amplu proces de cercetare pe teme aflate în dezbaterea publică, precum cultura democratică a populaţiei, agenda problemelor publice, valori şi atitudini pro şi antieuropene, prezenţa unor opinii de tip xenofob, rasist, extremist.

Potrivit unui comunicat transmis AGERPRES, decizia a fost luată de rectorul SNSPA, prof. univ. dr. Remus Pricopie, la propunerea Departamentului de Sociologie al Facultăţii de Ştiinţe Politice, condus de prof. univ. dr. Alfred Bulai.

„Sondajele online au devenit un instrument în arsenalul comunicatorilor şi politicienilor pentru a influenţa opinia publică. Adesea, sunt realizate fără respectarea standardelor ştiinţifice riguroase, punând în pericol validitatea şi reprezentativitatea datelor, precum şi încrederea publicului în acest instrument de cercetare socială. Este imperativ ca publicul să fie conştient de aceste probleme şi să fie mai exigent în evaluarea datelor prezentate în spaţiul public. Rezultatele sondajelor realizate online trebuie privite cu prudenţă, nuanţat şi fără generalizări. Aceasta deoarece sondajele online nu sunt reprezentative pentru populaţia României, mai ales atunci când vorbim de opţiuni politice şi comportament electoral. Fără astfel de precizări clare din partea celor care le promovează în spaţiul public, ele devin simple instrumente de manipulare a populaţiei. Manipularea nu trebuie tolerată, iar accesul la informaţie trebuie să fie un drept garantat pentru toţi cetăţenii”, a afirmat Remus Pricopie, conform sursei citate.

SNSPA precizează că această cercetare va fi realizată de o echipă de experţi, coordonată de prof. univ. dr. Alfred Bulai.

„Este obligatoriu ca oamenii să conştientizeze că valoarea unor date prezentate în spaţiul public este fundamental legată de metodologia utilizată în cercetare. Din acest punct de vedere, sistemul online are probleme atât prin prisma lipsei de acces pentru o parte mare a populaţiei, cât şi din faptul că nu asigură un control al modului în care sunt selectaţi subiecţii. Este o datorie deontologică pentru noi sociologii, mai ales pentru cei care lucrăm în spaţiul academic, să atragem atenţia asupra faptului că populaţia trebuie să ştie că astfel de date sunt utilizate pentru a manipula populaţia şi, în niciun caz, pentru a cerceta un fenomen”, a spus Bulai, citat în comunicat.

El a adăugat că „reprezentativitatea statistică este un element esenţial al validităţii şi fidelităţii datelor unei cercetări, alături de controlul procesului de culegere a datelor”.

„O cercetare care este făcută în mediul online nu poate fi reprezentativă pentru populaţia României în primul rând pentru că aproape o cincime din gospodăriile din mediul rural nu au acces la internet. Mai mult, în cazul a peste jumătate din gospodăriile din România care au acces la internet, cel puţin un membru din gospodărie nu utilizează un calculator, deci nu poate răspunde la un chestionar online. Prin urmare, o parte importantă a populaţiei nu poate să devină respondent la o cercetare făcută în mediul online. O cercetare este reprezentativă doar în măsura în care fiecare membru din populaţie are aceeaşi şansă de a fi inclus în eşantion”, a adăugat Alfred Bulai.

Conform acestuia, SNSPA va oferi acces liber la tot instrumentarul metodologic al cercetării pentru oricine este interesat, inclusiv acces public la toate datele colectate.

AGERPRES/(AS – autor: Alina Novăceanu, editor: Georgiana Tănăsescu, editor online: Anda Badea)


Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de către dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Detalii în secţiunea Condiții de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactați Departamentul Marketing – marketing@agerpres.ro.
Utilizarea secţiunii Comentarii reprezintă acordul dumneavoastră de a respecta termenii şi condiţiile AGERPRES în ceea ce priveşte publicarea comentariilor pe www.agerpres.ro.

Loading


Reader's opinions

Leave a Reply