TEATRU ŞI FILME ROMÂNEŞTI: ”Pepe & Fifi” (1994)
Written by AGERPRES on 6 iulie 2023
Filmul „Pepe & Fifi”, regizat de Dan Piţa după un scenariu scris de Ioana Eliad şi regizor, a avut premiera în România în 1994, conform site-urilor https://www.cinemagia.ro/ şi https://www.imdb.com/.
„Un invalid este naratorul acestei poveşti. El este prietenul a doi fraţi, Pepe şi Fifi, care speră să ajungă celebri, povestea având ca fundal schimbările majore din societatea românească tocmai ieşită din epoca de aur. Pepe speră să ajungă celebru prin box, dar atât el, cât şi Fifi sunt prinşi în mrejele lumii interlope şi nu reuşesc să mai scape. Filmul reliefează viaţa în societatea românească într-o perioadă tulbure…”, notează site-ul https://www.cinemagia.ro/ în prezentarea filmului.
Pelicula a obţinut numeroase distincţii – Premiul pentru interpretare feminină (actriţa Irina Movilă) în 1994, la Festivalul de la Geneva; Premiul „Opera Prima” pentru imagine, Premiul pentru montaj, Menţiune specială pentru debut (actorul Mihai Călin), Menţiune specială (actorul Cristian Iacob) în 1994-1995 din partea UCIN; Premiul „Makhila de bronz”, Premiul de interpretare (actorii Irina Movilă, Cristian Iacob) în 1995 la Festivalul Arcachon; participarea la Festivalul Filmelor Lumii de la Montreal; a fost propunerea României la premiul Oscar pentru cel mai bun film străin în 1995, menţionează site-urile https://www.cinemaraton.ro/ şi http://aarc.ro/.
„Doi tineri aflaţi în căutarea unei vieţi uşoare ajung victimele unei bande. Pepe, boxer lipsit de noroc, se amestecă în afaceri necurate şi în cele din urmă este ucis, iar sora lui, Fifi, realizează într-un târziu că nu e altceva decât o prostituată. Şi totuşi, Fifi şi Carol, un prieten rămas mereu lucid, refuză să creadă că speranţa e doar un vis…”, se arată în pliantul de prezentare a filmului, conform site-ului http://aarc.ro/.
Sursa foto: cinemaraton.ro
„Pe mine nu mă interesează să iau premii internaţionale, ci mă interesează ca filmul românesc să fie prezent în toate manifestările internaţionale din domeniul filmului. Sentimentul ziariştilor prezenţi la conferinţa de presă pe care am avut-o la Festivalul de la Montreal a fost că cinematografia română este una bine pusă pe picioare, din păcate cu mai puţine filme decât ar trebui să avem. De asemenea, în presă s-a comentat foarte mult că România, în materie de a face film, este undeva în avangarda cinematografiilor din estul Europei. Cei doi protagonişti ai filmului, care apar şi în titlu, sunt două exemple, dar, evident, nu exemplari din punct de vedere al comportamentului lor faţă de societate, ci sunt nişte exemple pe care eu le-am luat din viaţa de zi cu zi. Chiar dacă am lucrat cu anumiţi actori mai multe filme, eu simt nevoia să-i testez în continuare pentru fiecare nou rol pe care îl am. De altfel, ţin foarte mult la perioada de pregătire din timpul de realizare a unui film. Ţin ca între mine şi actori să existe o comunitate de spirit pentru a ajunge cât mai aproape de rezultatul dorit”, declara regizorul Dan Piţa într-o cronică semnată de D.Tudor în publicaţia „Feţele culturii” din 26 septembrie 1994, conform site-ului http://aarc.ro/.
Într-o cronică publicată în revista „Noul Cinema” nr. 10 din 1994, criticul de film Dana Duma scria că „Dan Piţa nu trece indiferent pe lângă aceste ‘mici adevăruri’ ale perioadei de tranziţie, dedicându-le în întregime acest ‘Pepe & Fifi’, un tablou pe cât de lucid, pe atât de disperat al deziluziilor noastre post-revoluţionare”.
„Aproape niciuna dintre plăgile zbuciumatei noastre societăţi în criză de identitate nu scapă nesemnalată: pauperizarea galopantă, ascensiunea afaceriştilor veroşi, copiii abandonaţi şi drogaţi cu aurolac, înfierile frauduloase, proxenetismul, prostituţia, ineficienţa poliţiei, cinismul politicienilor. Toate aceste realităţi marchează destinele celor doi fraţi ale căror nume dau titlul filmului, doi tineri nevoiţi să-şi croiască un drum în jungla tranziţiei pe calea compromisului. Pepe încearcă să facă bani în boxul profesionist, lăsându-se exploatat de o gaşcă ce transformă meciurile în măceluri, iar Fifi, dezamăgită în amor, se pune la dispoziţia unui proxenet care-i fructifică farmecele pe dolari. Sunt două figuri obişnuite în peisajul uman al acestei perioade, care nu par însă predestinate vieţuirii în mediul interlop. Ei apar ca victimele unei societăţi care nu le oferă prea mari şanse şi în care modelele de reuşită nu oferă girul moralităţii”, scria Dana Duma, potrivit site-ului http://aarc.ro/.
Criticul adăuga că „acest film marchează un pas decis al regizorului în direcţia observaţiei realiste”, adăugând că atenţia lui Dan Piţa faţă de tineri s-a concretizat şi de această dată în lansarea unor nume noi, dovedindu-se „un neîntrecut descoperitor de talente mizând pe Cristian lacob (dinamicul şi tragicul Pepe) şi pe Mihai Călin (sarcasticul raisonneur Carol)”.
Criticul Anca Georgescu opina, în revista „Panoramic radio-tv” din septembrie 1994, că Dan Piţa a surprins „fenomenul social cel mai primejdios pentru tânăra generaţie a acestui deceniu”.
„În ‘Pepe şi Fifi’, Dan Piţa îşi dezvăluie făţiş adevărata personalitate, nevoia de restabilire a valorilor morale care pot echilibra libertatea şi prosperitatea individuală cu o evoluţie autentică a societăţii. Există în ‘Pepe şi Fifi’ o imagine a lumii de azi din România, foarte asemănătoare cu cea văzută în filmele provenite dintr-un mod de viaţă spre care, poate, tindem. Meritul regizorului nu este însă acela de a-i fi reconstituit strălucirea, ci luciditatea cu care o refuză. (…) Dureros prin adevărurile pe care le surprinde, ‘Pepe şi Fifi’ pare să fie pentru regizor un strigăt disperat în căutarea unui orizont înseninat”, nota Anca Georgescu, potrivit site-ului http://aarc.ro.
Din distribuţia filmului fac parte actorii Cristian Iacob, Irina Movilă, Liliana Biclea, Mihai Călin, Costel Constantin, Damian Crîşmaru, conform site-ului https://www.imdb.com/. Coloana sonoră include partituri semnate de compozitorul Adrian Enescu.
AGERPRES/(Documentare – Marina Bădulescu, editor: Ruxandra Bratu, editor online: Andreea Preda)
Sursa foto: cinemagia.ro